Saturday, November 23, 2013

Buntu.

Assalamualaikum..

Pernah tak rasa macam kepala serabut sangat lepas tu bila orang tanya, kita sendiri macam tak dapat nak explain apa yang serabut dalam kepala? Rasa dia macam nak sepak diri sendiri sampai dah tak serabut. Heh!


These few days entah la kenapa. Asyik laa rasa macam frust, serabut, semak dan sewaktu dengannya. Rasa macam entah. Macam tak suka dengan diri sendiri. Rasa macam diri sendiri ntah apa-apa. Macam takde guna blablabla. Lepas tu rasa macam down lagi bila tengok orang umur sebaya tapi dah berjaya. Dah ada achievement yang boleh dibanggakan. Sigh!


Tapi orang kata, kalau nak bandingkan diri, jangan bandingkan dengan orang yang ada kat atas. Sampai mati pun belum tentu kau akan capai. Cuba bandingkan dengan orang yang ada kat bawah, boleh buat kau rasa bersyukur dengan nikmat yang kau ada. Tapi kalau macam tu, rasa macam tak motivated la pulak. See? Ada je benda yang kepala ni nak fight. Meluat dengan diri sendiri. 


This is not good. Semak nya kepala tuhan je yang tau. I need fresh air. Entah laa. Harap semuanya okay okay je laa kan. Rezeki manusia tu tak sama. Lain orang lain rezeki. Tapi one thing yang aku dapat belajar dari keadaan keliling - kalau asyik sangat cakap pasal orang, 

Eleh dia tu mak bapak kaya so kalau belajar bodoh pun apa ada hal.

Eleh dia tu berjaya sebab mak bapak doakan je tu, kalau kau tengok perangai dia syaiton nye bukan main lagi. 

Eleh dia tu, kuat kipas boleh laa lecturer bagi extra marks. Eleh dia tu. eleh dia ni. Serrrr! 


Bila kita keep cakap benda macam ni, sebenarnya penyakit ni tak bagus sebab jadi depan mata aku sendiri. Orang yang di-eleh-eleh-kan tu laa top student. Orang yang asyik bercakap tu jugak yang tertinggal ke belakang. Time ni laa baru kau macam tersedar, terduduk dan segala ter ter lagi. Rasa nyesal kan. 


Sebab tu orang cakap, rezeki lain lain. Jangan pernah question rezeki orang. Jangan pernah hina orang. Dunia ni bulat. Pengajaran yang sangat bernilai wey. Secara tak sengaja ajar kita supaya kurang-kurang kan la bercakap pasal orang. Layan je la diri kau di dunia kau sendiri. Moh laa sesama kita muhasabah diri dan melakukan perubahan untuk masa depan yang lebih cerah. Walaahh! :P








No comments: